القائمة الرئيسية

الصفحات

شريط الاخبار

📖 القصة "مش كل صمت راحة… أحيانًا بيكون وجع" بقلم . د / إيمان السخاوي - مجلة وعي جديد.

📖 القصة  "مش كل صمت راحة… أحيانًا بيكون وجع"  بقلم . د / إيمان السخاوي  - مجلة وعي جديد

  


📖 القصة

"مش كل صمت راحة… أحيانًا بيكون وجع"

بقلم . د / إيمان السخاوي 

بنت في سن 14 سنة… بطلت تحكي مع مامتها فجأة.

الأم فرحت وقالت: "كبرت وعقلت!"

لكن الحقيقة؟

البنت كانت بتكتب كل وجعها في نوتة…

لأنها جربت تحكي قبل كده… واتقابلت بسخرية.

🎯 النصيحة:

لما ابنك يسكت… ما تفرحش بسرعة

اسأل… وقرّب… يمكن محتاجك أكتر من أي وقت.

💬 حكمة:

"الكلمات اللطيفة يمكن أن تكون قصيرة وسهلة… لكن صداها لا ينتهي." – الأم تيريزا

❓ سؤال:

هل ابنك بيحكيلك كل حاجة؟ ولا اختار الصمت؟

#د_إيمان_السخاوي



تعليقات