التربية الخاصة.. مش مجرد تعليم، دي حياة! ❤️
بقلم.أ/ مني مصباح اخصائيه تربيه خاصه
تخاطب وتنميه مهارات
حاصله علي دبلومه تخاطب جامعه عين شمس
كتير مننا بيسمع مصطلح "تربية خاصة" وبيفتكر إن الموضوع مجرد مدرسة تانية أو حصص زيادة، بس الحقيقة إن المجال ده هو "طوق النجاة" وفرصة تانية لكل طفل ربنا خلقه بقدرات مختلفة ومميزة.
يعني إيه تربية خاصة بالبلدي؟🤔
هي إننا بنفصّل "بدلة تعليمية" على مقاس كل طفل. مش بنجبر الطفل إنه يمشي مع النظام العادي بالعافية، لا.. إحنا اللي بنغير طريقتنا وأدواتنا عشان تناسب ذكاءه، حركته، أو حتى طريقة كلامه.
السر في كلمه "بدري بدري"💪🏻
أهم كلمة في المجال ده هي "التدخل المبكر". كل ما نكتشف المشكلة بدري ونبدأ نشتغل عليها والطفل لسه صغير، كل ما النتائج بتبقى سحرية وبنقدر ندمج الطفل في المجتمع والمدرسة العادية من غير ما يحس بفرق.
🗣️ كلمة للأهل والأخصائيين
التربية الخاصة مش شغلانة، دي رسالة. الأخصائي الشاطر هو اللي بيحب الطفل قبل ما يعلمه، والأهل هما "البطل الساند"؛ لأن من غير دعم البيت، مجهود المدرسة بيبقى ناقص.
الخلاصة🌹 : التربية الخاصة موجودة عشان تقول لكل طفل: "أنت تقدر.. بس بطريقتك الخاصة". إحنا مش بنصلح عيوب، إحنا بنكتشف قدرات مستخبية! 🌟


تعليقات
إرسال تعليق