لو الكبار سمعونا شوية
بقلم الطفل المبدع / هارون سعيد
أوقات كتير بحس إن الكبار فاكرين إنهم عارفين كل حاجة عننا… بس الحقيقة إن في حاجات جوانا نفسنا نحكيها، ونفسنا حد يسمعها بجد، مش يسمع علشان يرد، لكن يسمع علشان يفهم.
إحنا كأطفال مش بنزعل من النصيحة، ومش بنكره التعليم، ومش بنحب الغلط… بس أحيانًا بنحتاج حد يقرب مننا أكتر.
أول حاجة نفسي الكبار يفهموها إننا لما نغلط، مش بنبقى بنعاند. أحيانًا بنبقى محتاجين نتعلم، ومحتاجين حد يشرح لنا بهدوء. الزعيق الكتير بيخلينا نخاف، لكن مش دايمًا بيخلينا نفهم.
كمان نفسي الكبار يعرفوا إن اللعب مش تضييع وقت. اللعب بالنسبالنا هو طريقتنا نفهم الدنيا، ونتعلم، ونفرّغ طاقتنا. لما نلعب، إحنا مش بنهرب من المذاكرة… إحنا بنرتاح علشان نقدر نرجع نذاكر تاني.
ونفسي كمان يفهموا إن عندنا مشاعر زيهم بالظبط. لما حد يستهزأ بينا، أو يقارننا بغيرنا، ده بيوجعنا حتى لو سكتنا. إحنا مش عايزين نبقى زي حد تاني… إحنا عايزين حد يشوفنا مميزين بطريقتنا.
أحيانًا بنسكت مش علشان مش فاهمين، لكن علشان مش عارفين نتكلم إزاي. لو الكبار ادّونا فرصة نتكلم من غير ما يقاطعونا أو يحكموا علينا، هنحكي كتير.
وآخر حاجة… إحنا بنحبكم جدًا، حتى لو مش دايمًا بنقولها. كل اللي محتاجينه شوية صبر، شوية احتواء، وشوية سماع من القلب.
لو الكبار سمعونا شوية… يمكن يكتشفوا إن عندنا كلام مهم يستاهل يتسمع.

تعليقات
إرسال تعليق