ليه الطفل بيستفز ال بيحبهم
بقلم : د / الاء حسام النجار
عشان هو متطمن إنك مش هتمشي.
الطفل بيستفز أكتر ناس بيحبهم مش لأنه مش بيحبهم، بالعكس، لأنه عارف إن حبهم مضمون، فبيستخدمهم كـ "معمل تجارب" آمن لمشاعره اللي لسه مش فاهمها.
لأنه حاسس بالأمان معاك
مع الغريب أو في الحضانة هتلاقيه مؤدب ومسالم. ليه؟ عشان مخه شغال في وضع الحذر. أول ما يرجع البيت، يرمي كل التوتر اللي كاتمه طول اليوم. إنت بالنسباله المكان اللي يقدر ينهار فيه من غير خوف. الاستفزاز هنا علامة ثقة مش قلة أدب.
لأنه لسه مابيعرفش يقول اللي جواه
اللغة العاطفية بتتأخر عن اللغة العادية بسنين. هو مش هيعرف يقول "أنا غيران من أخويا" أو "أنا تعبان ومحتاج حضن". الأسهل يقولها بسلوك: يرمي اللعبة، يرد بكلمة سخيفة، يعاند في حاجة تافهة. السلوك هو الترجمة الوحيدة المتاحة دلوقتي.
لأنه بيختبر الحدود والقوانين
مخه بيتعلم السبب والنتيجة. "لو زنيت دلوقتي ماما هتفضل تحبني؟ لو قلت لأ بابا هيزعق ولا هيضحك؟" الاختبار ده مش تلاعب، ده طريقة الطفل يبني خريطة للعالم. الحب غير المشروط لازم يتجرب عشان يتصدق.
لأنه عايز اتصال، حتى لو سلبي
الانتباه السلبي أحسن من مفيش انتباه خالص. لو اليوم كان زحمة ومخدش منك 10 دقايق لعب، مخه هيقول "طب أخليها تزعق، على الأقل هتبصلي". الاستفزاز هنا طلب قرب متغلف في دوشة.
لأن مخه لسه بيتدرب على تنظيم المشاعر
الجزء الأمامي من المخ المسؤول عن كبح الاندفاع مابيكملش نموه قبل 25 سنة. عند طفل 3 أو 7 سنين، ده زي فرامل عجلة. لما يتعب أو يجوع أو يغير، الفرامل بتسيب. فاللي بيطلع مش "طفل رخم"، ده جهاز عصبي مرهق.
اللي بيفرق هو رد فعلنا. لما نشوف الاستفزاز كإشارة "أنا محتاجك" مش كإهانة، بنعرف نرد بهدوء: نسمي الشعور، نحط حد واضح من غير صريخ، وندي جرعة اتصال قبل ما يطلبها بالطريقة الصعبة. هو مش بيختبر صبرك، هو بيختبر أمانه.


تعليقات
إرسال تعليق