القائمة الرئيسية

الصفحات

شريط الاخبار

الدنيا اتغيرت!!.. وإحنا كمان بقلم . د /مرڤت رجب - مجلة وعي جديد

الدنيا اتغيرت!!.. وإحنا كمان  بقلم . د /مرڤت رجب - مجلة وعي جديد

 الدنيا اتغيرت!!.. وإحنا كمان

بقلم . د /مرڤت رجب

أيوه فعلاً الدنيا اتغيرت، بس الحقيقة إننا إحنا كمان اتغيرنا.. اتغير فكرنا، وشكلنا، وحتى طريقتنا في الكلام. صحيح زمان كان جميل وبسيط وله طعم خاص، بس دلوقتي كمان فيه حاجات كتير حلوة وتناسب عصرنا، بس إحنا اللي مش واخدين بالنا.

ممكن تقولي: (إزاي أقتنع وأنا أصلاً مش مبسوط بأي تغيير حواليا؟).. استني شوية، اقرئي المقال ده للآخر، وهنشوف مع بعض إزاي نكون سعداء النهاردة بـ "روح" زمان وبأدوات الحاضر.

سجن الذاكرة.. ليه بنخاف من التغيير؟


الإنسان بطبعه بيحب "اللي يعرفه"، لأن القديم بالنسبة لنا هو "منطقة الأمان". أما التغيير، فبيحسسنا إننا تايهين أو محتاجين مجهود عشان نفهم الدنيا ماشية إزاي.

فيه ناس اختارت تعيش في "فقاعة زمنية"، ترفض التكنولوجيا، وتنتقد كل حاجة جديدة، وتتحسر على "أيام زمان" في كل قعدة. 

الرفض ده في الحقيقة هو "خوف".. خوف من إننا نكبر والدنيا تسبقنا، أو إننا نفقد هويتنا وسط الزحام. 

بس الحقيقة إن اللي بيقف عند أطلال الماضي، بيبقى زي اللي بيسوق عربية وعينه بس في المراية اللي وراه؛ أكيد هيخبط في الواقع ويحس بالعزلة.

الماضي كان جميل.. بس "اصبح  معظمه غير مناسب للعصر الحالي " 

خلينا نكون صرحاء مع نفسنا؛ زمان كان جميل وقتها، وبظروفه اللي كانت متاحة. 

لكنه اصبح غير مناسب  لسرعة وتحديات حياتنا دلوقتي. 

مثلا زمن الجوابات اللي بيتبعت بالأسابيع، ماينفعش في عصر "الواتساب" والسرعة. 

وزمن الاعتماد على الذاكرة بس، مش كفاية قدام بحر المعلومات اللي بنعيشه.

"الزمن الجميل" مش تاريخ في النتيجة، ده "قِيَم" عشناها. الصدق، والجدعنة، والأمانة.. دي حاجات مابتموتش، وممكن جداً ناخدها معانا "دلوقتي" ونطبقها بأدوات عصرنا. 

الموبايل مش هو اللي قطع الرحم، إحنا اللي محتاجين نستخدمه عشان نوصل الرحم بسهولة أكبر.

إزاي نتصالح مع "النهاردة"؟


السر كله في كلمتين فقط : "المرونة والتقبل ". إننا نفتح قلبنا وعقلنا للحياة وهي بتتحرك، مش وهي واقفة. 

وعشان نستمتع بحياتنا دلوقتي، محتاجين نغير نظرتنا شوية، ونتقبل الجديد ونتخذ منه اكثر شي مناسب لينا ونتقبل فكره اني اتغير تغيير ايجابي يحميني من اي تحدي لزمن جديد ولازم اكون منفتح ومواكب العصر علي قدر قدراتي واحتياجاتي . 

جدد شباب عقلك: مفيش سن معين للعلام. اتعلم تطبيق جديد، افهم لغة ولادك، خليك "مواكب" عشان تفضل حاضر وموجود.

• استمتع بالرفاهية: 

بص للجديد على إنه "هدية"؛ سهولة التواصل، تطور الطب، المعرفة اللي تحت إيدك بضغطة زرار.. دي نعم محتاجة شكر مش هجوم.

• اصنع ذكرياتك دلوقتي: 

بلاش تستنى لما النهاردة يبقى "ماضي" عشان تبدأ تحبه. الحياة هي اللحظة اللي بتعيشها دلوقتي، وكل وقت وليه جماله الخاص.

كلمة أخيرة..

الدنيا مابقتش وحشة، هي بس "اتغيرت". والشاطر هو اللي بيفتح قلبه للجديد بوعي الحكيم وفضول الطفل. بلاش نسيب الحاضر يهرب مننا وإحنا بنبكي على اللي فات.. عيش زمانك بقلب راضي، وكل وقت هيبقى "زمن جميل" لو عرفت تعيشه صح.


تعليقات