أنت و نيتك .....
أخصائيه نفسيه / هايدي خضر - مجلة وعي جديد.
بص يا سيدي، لو جينا نتكلم عن "النية"، فإحنا مش بنتكلم عن مجرد كلمة بنقولها بلسانا، إحنا بنتكلم عن "الدينامو" اللي بيحرك كل حاجة في حياتنا ،
يعني ممكن اتنين يعملوا نفس الحاجة بالظبط؛ واحد بيساعد جاره عشان بيحبه وعايز يرضي ربنا، و واحد تاني بيساعده عشان الناس تقول عليه شهم. الفعل واحد، بس "النية" هي اللي بتخلي ده ياخد ثواب وحب، والتاني ياخد منظرة على الفاضي .. و عشان تخلي نيتك دايما "سليمه"، محتاج تسأل نفسك سؤال واحد قبل أي خطوة : "أنا بعمل كده ليه؟"
لو الإجابة عشان مصلحة حقيقية أو خير أو إرضاء لضميرك.. دوس وتوكل على الله.
لو الإجابة عشان "المنظرة" أو "كيد" في حد.. يبقى فرمل وراجع نفسك، لأن المشوار ده آخره سد.
"في ناس فاكرة إن 'النية الطيبة' سذاجة، بس الحقيقة إنها 'أقوى سلاح' ممكن تملكه. 💪✨
النية الصافية بتخلي رزقك يجيلك لحد عندك، وبتحميك من شرور مكنتش عامل حسابها. صفّي نيتك، ونضف قلبك، وهتشوف الدنيا بتضحك لك إزاي. و أفتكر إن النيه الصافيه بتكسب دايماً!"
و كل ما الدنيا تضيق بيك أفتكر "إن على نياتكم ترزقون"

تعليقات
إرسال تعليق