القائمة الرئيسية

الصفحات

شريط الاخبار

أنت و نيتك ..... أخصائيه نفسيه / هايدي خضر - مجلة وعي جديد.

أنت و نيتك .....   أخصائيه نفسيه / هايدي خضر - مجلة وعي جديد.

 أنت و نيتك ..... 

أخصائيه نفسيه / هايدي خضر - مجلة وعي جديد.

بص يا سيدي، لو جينا نتكلم عن "النية"، فإحنا مش بنتكلم عن مجرد كلمة بنقولها بلسانا، إحنا بنتكلم عن "الدينامو" اللي بيحرك كل حاجة في حياتنا ،

يعني ممكن اتنين يعملوا نفس الحاجة بالظبط؛ واحد بيساعد جاره عشان بيحبه وعايز يرضي ربنا، و واحد تاني بيساعده عشان الناس تقول عليه شهم. الفعل واحد، بس "النية" هي اللي بتخلي ده ياخد ثواب وحب، والتاني ياخد منظرة على الفاضي  .. و عشان تخلي نيتك دايما "سليمه"، محتاج تسأل نفسك سؤال واحد قبل أي خطوة : "أنا بعمل كده ليه؟" 

​لو الإجابة عشان مصلحة حقيقية أو خير أو إرضاء لضميرك.. دوس وتوكل على الله.

​لو الإجابة عشان "المنظرة" أو "كيد" في حد.. يبقى فرمل وراجع نفسك، لأن المشوار ده آخره سد.

"في ناس فاكرة إن 'النية الطيبة' سذاجة، بس الحقيقة إنها 'أقوى سلاح' ممكن تملكه. 💪✨

​النية الصافية بتخلي رزقك يجيلك لحد عندك، وبتحميك من شرور مكنتش عامل حسابها. صفّي نيتك، ونضف قلبك، وهتشوف الدنيا بتضحك لك إزاي. و أفتكر إن النيه الصافيه بتكسب دايماً!" 

و كل ما الدنيا تضيق بيك أفتكر "إن على نياتكم ترزقون"


تعليقات