بقلم . كوتش مني يٓسن
باحث ماجستير صحه نفسيه تعديل سلوك كوتش تنمية بشرية و سفيرة التربية الإيجابية
أهم علاج للوسواس القهري مش إنك تناقشه .... أهم علاج إنك تعمل عكس اللي بيقوله الوسواس )
الوسواس بيحاول يخوفك ويشدّك للاستجابة
تطمن... تراجع ... تعيد... تسأل ... تتأكد....
لكن كل مرة بتستجيب له، أنت كده بتقويه من غير ما تحس.
التحسن الحقيقي يبدأ لما تقول :
"أنا سامعك ... بس مش هنفذ ." وتكمل حياتك عادي رغم القلق.
تجاهل الوسواس = يضعف
الاستجابة له = يزيد
خليك قوي ... أنت أقوى من أفكارك

تعليقات
إرسال تعليق